Topic outline

  •        Επικεφαλιδα Μαθηματος Θεωριων Μαθησης και Μεικτης Μαθησης

    Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές έννοιες των θεωριών μάθησης  και τη μεικτή μάθηση, ενώ γίνεται σύνδεση με την εφαρμογή τους στην διδασκαλία της πληροφορικής.

    Ειδικότερα γίνεται αναφορά στις επικρατέστερες θεωρίες μάθησης συμπεριφορισμός, επoικοδομητισμός, αλλά και σε κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις.

    Επίσης γίνεται αναφορά στον τρόπο που οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστή, σε μοντέλα σχεδίασης και οι συνεπαγόμενες αρχές ανάπτυξης εκπαιδευτικών εφαρμογών, και σε βασικές κατηγορίες εφαρμογών και χρήσεις τους στη διδασκαλία και τη μάθηση της πληροφορικής.

     Σκοπός  του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της σημασίας των θεωριών μάθησης στην εκπαιδευτική πράξη και ειδικότερα στην διδασκαλία της πληροφορικής με έμφαση την μεικτή μάθηση


    • ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΑΥΤΟ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΝΑ ΔΗΛΩΣΟΥΝ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΕΝΑ ΝΕΟ POST ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΟΜΑΔΑ 

      ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΕΛΩΝ ΟΜΑΔΩΝ  NEW & OLD , ΕΝΑ ΜΕΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΘΑ ΔΗΛΩΝΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΟΜΑΔΑΣ (ΠΧ 17 NEW ,  21 OLD ) ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ) ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ.

      ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΟΥΝ  ΩΣ  4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΟΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΝ.

      ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ & ΕΓΚΡΙΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ  ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

      ΠΧ 17 NEW  ΘΕΜΑ:  ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΟ INTERNET  Β ΛΥΚΕΙΟΥ

            21 ΟLD ΘΕΜΑ:  ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ Η/Υ  Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 

      ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 9-14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΘΑ ΔΩΘΟΥΝ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 


    • ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ MOODLE  ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΔΥΟ  ΤΜΗΜΑΤΑ
      OMADES_24_25 NEW (ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΕΤΕΙΣ  )
      ΚΑΙ 
      OMADES_24_25_OLD    (ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ )

      ΜΕΣΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΗΜΑ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΣΑΣ 
      ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΘΑ ΣΥΝΔΕΘΕΙΤΕ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ,
      ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΤΕ
      ΜΗΝ ΑΛΛΑΞΕΤΕ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΜΑΔΑΣ  

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
      "Παρακαλώ πολύ χρησιμοποιήστε κάποιο πρόγραμμα αποθήκευσης του κωδικού σας μόλις τον αλλάξετε ώστε να μην δημιουργηθουν τεχνικά θέματα και καθυστερήσεις στην εργασία σας."

      Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω πρόγραμμα.

      Στοιχεία σύνδεσης
      -----------------------


      Course categories: OMADES24_25_NEW

      username,password

      omades24_25_new_01,omades24_25_new_01
      omades24_25_new_02,omades24_25_new_02
      omades24_25_new_03,omades24_25_new_03
      ............
      omades24_25_new_68,omades24_25_new_68


      Course categories: OMADES24_25_OLD

      username,password

      omades24_25_old_01,omades24_25_old_01
      omades24_25_old_02,omades24_25_old_02
      omades24_25_old_03,omades24_25_old_03
      .........
      omades24_25_old_54,omades24_25_old_54

      Η ΤΕΛΙΚΗ ΣΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΘΕΙ  ΩΣ ΤΙΣ 29 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025 KAI ΩΡΑ 13.00

       ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΘΑ ΚΛΕΙΔΩΣΕΙ ΣΤΙΣ 13.01    29/1/2025

      ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ  ΧΩΡΟ ΤΩΝ Announcements  ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ Announcements ΟΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΣΑΣ ΟΠΟΥ ΤΟ ΚΑΘΕ Announcement ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑΤΕΠΟΝΥΜΟ ΤΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΩΣ ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ  ΤΟ PDF ΜΕ ΤΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΠΙΤΥΧΟΥΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ  TOY MOOC (ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΕΚΡΙΜΕΝΟ ΜΕΛΟΣ.

      (ΠΧ ΟΜΑΔΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ 3 ΜΕΛΗ ΘΑ ΕΧΕΙ 3  Announcements

      ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, ΣΤΟ 1ο  Announcement ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΕΒΕΙ ΚΑΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΑΣ (COVER PAGE) ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΟΣΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΕΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ( ΠΧ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ, ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΘΕΩΡΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΛΠ)

      ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΤΕ ΟΤΙ ΟΜΑΔΕΣ 3 ΜΕΛΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 6 ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ MOODLE ΟΠΟΥ ΘΑ ΔΟΜΙΣΟΥΝ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥΣ 

      ΤΑ VIDEOS ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΝΕΜΗΜΕΝΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΝΟΤΗΤΑ Ή ΣΕ ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΛΛΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΘΡΟΙΖΟΜΕΝΟ VIDEO ANA ΜΕΛΟΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥΛΑΧΣΤΟΝ 15min

      ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ΜΗΝ ΑΝΕΒΑΣΕΤΕ TA VIDEO ΣΤΟ MOODLE  ΑΛΛΑ ΤA  YOUTUBE LINKS  ΠΟΥ ΟΔΗΓOYN ΣΤΟ ΚΑΘΕ VIDEO


      ΚΑΛΗ ΣΑΣ  ΕΠΙΤΥΧΙΑ




  • Συμπεριφορισμός - Behaviorism


                                                        

    Κατά τον Συμπεριφορισμό - Behaviorism (Graham, 2015) -  το εξωτερικό περιβάλλον και συγκεκριμένα η αλληλεπίδραση του ατόμου με τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος διαμορφώνουν την συμπεριφορά του. Δεν αποδίδει την συμπεριφορά του ατόμου σε παράγοντες όπως η προσωπικότητα, ο χαρακτήρας , το ασυνείδητο ή τα γνωστικά σχήματα. Για τον συμπεριφορισμό όλα αυτά αποτελούν ουσιαστικοποιήσεις. Η ουσιαστικοποίηση είναι οποιαδήποτε απόδοση μιας συμπεριφοράς σε μια άλλη συμπεριφορά. Για παράδειγμα το να αποδώσουμε τη συμπεριφορά (σύμπτωμα) ενός ατόμου με σχιζοφρένεια στην ψυχική ασθένεια είναι μια ουσιαστικοποίηση. Βασικός άξονας της συμπεριφοριστικής ανάλυσης αποτελεί η έννοια του κλασικού εξαρτημένου αντανακλαστικού η οποία οφείλεται στον Ιβάν Πάβλοφ (ο σκύλος του Pavlov).

    Η θεμελιώδης συνεισφορά του Τζον Γουάτσον ήταν οι εργασίες του στην εξαρτημένη μάθηση. Όταν δηλαδή ένα ουδέτερο ερέθισμα (ΕΟ) συσχετίζεται στο χώρο και στο χρόνο με ένα ανεξάρτητα προκλητικό ερέθισμα (ΕΑΠ) τότε το αρχικά ουδέτερο ερέθισμα αποκτά εξαρτημένη προκλητική δύναμη (ΕΕΠ) προκαλώντας εξαρτημένες αντιδράσεις (ΑΕ)(π.χ. το σκυλί του Pavlov).

    Μπ. Φ. Σκίνερ ενίσχυσε την οπτική του συμπεριφορισμού με την θεωρία του περί συντελεστικής συμπεριφοράς. Κατά την συντελεστική συμπεριφορά η δράση επιφέρει κάποιο ερέθισμα, το οποίο με τη σειρά του επιφέρει μια αντίδραση. Για παράδειγμα η δράση του να ανοίξω την τηλεόραση επιφέρει το ερέθισμα της αγαπημένης μου τηλεοπτικής σειράς το οποίο εν συνεχεία προκαλεί συναισθήματα χαράς (αντίδραση). Ο Σκίνερ παρατήρησε πειραματικά πως μπορούσε να προγραμματίσει μέσω της επιβράβευσης μια συγκεκριμένη συμπεριφορά, δημιουργώντας αυτό που θα ονόμαζε «συντελεστική εξαρτημένη μάθηση». Επιπλέον, επεκτείνοντας τις έρευνές του πειραματιζόμενος με τον ρυθμό της επιβράβευσης, ανακάλυψε πως η επιβράβευση με τυχαίο ρυθμό είχε σαν αποτέλεσμα τα άτομα να συμπεριφέρονται ως εξαρτημένα και πως σε σχέση με την τακτική επιβράβευση, η συμπεριφορά που προκύπτει από την τυχαία επιβράβευση εξουδετερωνόταν δυσκολότερα. (Wikipedia, 2012)

    References 

    Graham G. (2015). Behaviorism, Stanford Encyclopedia of Philosophy. First published Fri May 26, 2000; substantive revision Wed Mar 11, 2015. Retrieved from http://plato.stanford.edu/entries/behaviorism/ 

    Wikipedia, (2012). Συμπεριφορισμός, Βικιπαίδεια, Retrieved from http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82


  • Εποικοδομητισμός -Constructivism

                                            

    Ο Εποικοδομητισμός (Constructivism) είναι μια θεωρία μάθησης σύμφωνα με την οποία μαθαίνουμε σημαίνει οικοδομούμε νέα γνώση για μας. Μάθηση είναι η οικοδόμηση νοήματος. Οικοδομούμε νέα γνώση καθώς αλληλεπιδρούμε με τα δεδομένα στο υπόβαθρο των εμπειριών μας.

    O Seymour Papert ανέπτυξε τη γλώσσα προγραμματισμού Logo για να υποστηρίξει την εποικοδομητιστική θεωρία. Αυτός θεμελίωσε τον όρο κονστρουκτιονισμό/οικοδομητισμό (constructionism): "Κονστρουκτιονισμός σημαίνει να δίνεις στα παιδιά καλά πράγματα να κάνουν έτσι ώστε να μπορούν να μάθουν κάνοντας πολύ καλύτερα απ' ό,τι μπορούσαν πριν" (Papert, 1980).

    Ο όρος constructionism πηγάζει από τη λέξη construct (κονστράκτ : κατασκευή) υποδηλώνοντας δύο από τις πολλαπλές όψεις του εποικοδομητισμού, μία σοβαρή και μία παιγνιώδη. Η σοβαρή όψη αφορά τη σύνδεσή του με την οικογένεια των θεωριών της κατασκευής της γνώσης που συνήθως αναφέρονται ως οικοδομιστικές ή κονστρουκτιβιστικές κατ’ ακολουθία του όρου constructivism (κονστρουκτιβισμός ή οικοδομισμός).(Glezou, n.d)

    References 

    Glezou K. (n.d).  Constructivism, Greek School Network Retrieved from http://users.sch.gr/glezou/yliko/constructionism.htm

    Τζελέπη Σ & Κοτίνη Ι (2013) Ο εποικοδομητισμός ως μοντέλο διδασκαλίας της Πληροφορικής, 5th Conference on Informatics in Education – Η Πληροφορική στην εκπαίδευση, Αθήνα,11-13 Οκτωβρίου 2013, Retrieved from  
    http://di.ionio.gr/cie/images/documents13/CIE2013_proceedings/data/cie2013_045.pdf

     


  • Κοινωνική Μάθηση - Social Learning Theory

                        

    H Κοινωνική Mάθηση κατα Bandura ή μάθηση μέσω παρατήρησης και μίμησης προτύπου

    Οι άνθρωποι έχουν ιδιαίτερες ικανότητες για μάθηση, οι οποίες τους διαφοροποιούν από τα άλλα είδη
    Σύμφωνα με την κοινωνικογνωστική θεωρία οι άνθρωποι διαθέτουν τρία χαρακτηριστικά:

    ·         Μίμηση

    ·         Αναστοχασμό

    ·         Αυτορρύθμιση συμπεριφοράς

    References 

    Ελληνιαδου Ε. (2011).  Θεωρίες Μάθησης, Slidshare, 14 Φεβ 2011.  Retrieved from 

    http://www.slideshare.net/elenelli/ss-6918668?qid=0dd1b636-5515-42b0-a638-9d6e64f769bd&v=qf1&b=&from_search=2#related-tab-content

    Παπαδοπούλου Σ. (2011).  Από το Συμπεριφορισμό στις Κοινωνικογνωστικές Θεωρίες Μάθησης, Slidshare, 17 Οκτ 2011.  Retrieved from 

    http://www.slideshare.net/smapapad/ss-9736362?qid=0dd1b636-5515-42b0-a638-9d6e64f769bd&v=qf1&b=&from_search=7

    Kein A. (n d).  Social Learning Theory, Wellness Department. Retrieved from 

    http://www.lsrhs.net/sites/kleina/files/2012/11/SocialLearningTheory.pdf

  • ΜΙΚΤΗ ΜΑΘΗΣΗ - BLENDED LEARNING


                              


    O Διεθνής Οργανισμός Μεικτής Μάθησης ( IABL) παρεχει τον ακόλουθο ορισμό

    "Η Μικτή Μάθηση είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση, η οποία ενσωματώνει τις πρακτικές της αίθουσας διδασκαλίας με τις μεθόδους παράδοσης μέσω διαδικτύου και κινητής τηλεφωνίας. Σκοπός της είναι να παρέχει στον εκπαιδευόμενο ένα καλά σχεδιασμένο, διαχειριζόμενο και καλά δομημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον διαδραστικής μάθησης, τα υψηλής ποιότητας περιεχόμενο, οι δραστηριότητες και οι εμπειρίες μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των μαθητών, χωρίς περιορισμούς από το χρόνο και την τοποθεσία"

    "Blended learning is an educational approach, which integrates face-to-face classroom practices with online and mobile delivery methods. It aims to provide the learner with a well-planned, managed, and well-structured teacher-facilitated interactive learning environment, where high quality content, activities, and experiences can be customized to learner needs and preferences, unrestricted by time and location."   (Retrieved on 1st Oct 2019 by https://iabl.wildapricot.org/About-IABL)

    Στο πλαίσιο της παρούσας ενότητας θα διερευνηθούν παραδείγματα και βέλτιστες πρακτικές (Best Practises) εφαρμογής της Μικτής Μάθησης 


  • ΥΛΙΚΟ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

  • ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ - ΥΛΙΚΟ


    H ενότητα αυτή αποτελεί μια υποστηρικτική ενότητα εμβάθυνσης στη θεωρία με πρακτικές συμβουλές δημιουργίας των μαθημάτων σας στην πλατφόρμα Moodle. Θα μπορείτε να αντλείτε lecture notes και συμπληρωματικό υλικό για την καλύτερη κατανόηση των θεωριών μάθησης, την πρακτική εφαρμογή τους στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς και πως ευθυγραμμίζονται με τη στοχοθεσία, τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη δραστηριοτήτων καθώς και τις διαδικασίες σχεδίασης κατάλληλης μορφής αξιολόγησης. 

    • Στο αρχείο που ακολουθεί θα βρείτε αναλυτικές οδηγίες και παραδείγματα για τη σωστή καταγραφή των στόχων του μαθήματος που θα αναπτύξετε στην πλατφόρμα Moodle. Πέραν της αναφοράς στην αναθεωρημένη Ταξινομία κατά Bloom, η παρουσίαση εμβαθύνει και σε μοντέλα και πλαίσια που υποστηρίζουν τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό στη φάση της στοχοθεσίας, όπως το μοντέλο ABCD και το πλαίσιο SMART. 

    • Η παρουσίαση αυτή αποσκοπεί στην υποστήριξη της δημιουργίας μαθημάτων που θα συνδυάζουν αποτελεσματικά τον σχεδιασμό και δημιουργία δραστηριοτήτων και μορφών αξιολόγησης βάσει του θεωρητικού πλαισίου της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των στόχων που αναμένεται να επιτύχουν οι εκπαιδευόμενοι των ενοτήτων που θα δημιουργήσετε.